EVENT

Jom Meriahkan Pesta Buku di Perpustakaan Negeri Terengganu ( PPAT 2018 )

April 04, 2018
Rasanya dah lama Gee dan incik suami tak berkunjung ke Pesta Buku. Last pergi rasanya beberapa tahun yang lepas ketika Arsyad dan Amani berusia lingkungan 2 ke 4 tahun macam tu. Sekarang Arsyad dah pun berumur 8 tahun manakala Amani 7 tahun. Kalau menyopping buku pun kami banyak membeli di kedai buku atau pasaraya. 

Gee dapat tahu tentang pesta buku di Perpustakaan Negeri Terengganu ni daripada Amani dan Arsyad. Yang paling teruja adalah Amani! Bila cikgu kat sekolah maklumkan berkenaan pesta buku ni, dia lah paling excited!



Dia siap ingat pelan tempat yang diberitahu oleh cikgu di sekolah. Setiap pagi, petang dan sebelum tidor mesti dia ingatkan si ibu ni untuk bawa dia ke pesta buku ni. Hahahaha. Bila si ayah tengok pamplet yang dia bawa balik dari sekolah, si ayah bersetuju untuk bawa anak-anak ke pesta buku ni. Nasib baik kebetulan ayahnya tak sibuk, maka dapatlah melayan mereka nanti. Kalau harapkan ibu memang tak lah, susah nak handle si kecik 2 orang tu lagi. 



Owh ya!! Sebenarnya Amani terlalu teruja tu sebab nak join pertandingan mewarna kat sana nanti. Tu yang tak sabar-sabar nak pergi. Tambahan pula cikgu yang bagitahu kan, mesti anak-anak ni dengar lebih menarik lagi untuk pergi. Haha. 

Jom kita tengok lebih lanjut lagi berkenaan pesta buku ini!


Pesta Buku @ PPAT 2018 ini berlangsung selama seminggu iaitu bermula 31 Mac 2018 hingga 7 April 2018. Korang jangan risau andai tak sempat nak pergi sebabnya pesta buku ni bermula jam 9 pagi sehingga 10 malam. Tempat pula adalah di Perpustakaan Awam Negeri Terengganu. 



KUNJUNGAN KALI PERTAMA ANAK-ANAK KE PERPUSTAKAAN NEGERI

Ini merupakan kali pertama mereka berkenalan dengan perpustakaan negeri Terengganu. Bagus juga pemilihan lokasi dan juga penganjuran pesta buku sebegini di perpustakaan sebabnya kita boleh bagi pendedahan awal kepada anak-anak berkenaan perpustakaan. Mana tahu selepas berkunjung buat pertama kali, mereka teringin untuk explore lebih lagi apa yang ada dalam library ni. 

Ni juga pengalaman pertama Arsyad dan Amani memasuki pertandingan mewarna secara terbuka. Pertandingan mewarna ni diadakan beberapa saringan so ada banyak tempoh masa diberikan sekiranya ingin membawa anak-anak ke sini. Pemenang setiap saringan akan bertanding lagi pada hari Sabtu (7 April). 

Gee dan incik suami takdelah target nak mereka menang. Cuma nak mereka have fun dan juga dapat pengalaman baru. 



Kecewa dengan penganjur sebab tidak menitik beratkan original lukisan yang di warna oleh peserta. Kebetulan akak sebelah Gee bagitahu dia tengok je ada family member tolong warnakan adik punya. Adeh!! Gee sempat snap gambar sebagai bahan bukti tapi Gee malas nak buat aduan ke apa ke cuma sekadar nak berkongsi di blog. Bagus ke buat macam tu? Kesian tau anak-anak, adik-adik yang lain bertungkus lumus siapkan cecantik sebab nak menang. Gee memang tak tekankan kat anak-anak menang ke kalah ke tapi orang lain? Yang datang dari jauh, usaha bukan main lagi. Allahu stop this please!! 



Banyak aktiviti sepanjang pesta buku ini tau antaranya persembahan buskers di perkarangan library, food truck, badut memberi belon percuma, demo memasak daripada chef, lelongan buku, dan sebagainya!!

Lepas selesai aktiviti mewarna dan pengumuman pemenang untuk saringan pertama, kami melepak kat perkarangan library pula. Dan seperti biasa si bongsu Aqil tu membuat parut baru di lututnya!! Adeh! Layankan je lah ye gambar kujungan pertama anak-anak ke perpustakaan negeri ni. Hihi..

Kenangan..

Gambar sebelum kejadian. Haha.

Kakak rasmi buku baru! Tak sabar sungguh oh anak..
Bapak rileks je kalau ibu mulut tak berhenti pot pet! Kiki.
Berebut juga nak bergambar dengan phone ni! Haha

Hasil tangkapan first visit. hehe. #DemimuAnak
REZEKI MENJADI PENGUNJUNG BERTUAH KE 5000 PADA KUNJUNGAN KALI KE 2


Gee ajak incik suami pergi untuk kali dua sebab nak belikan kamus untuk Arsyad dan Amani. Kita dulu darjah 1 mana kenal kamus lagi kan? Budak - budak sekarang, ayat English dah macam kita UPSR dulu tau! So disebabkan hari sekolah, malas nak ajak diaorang datang malam sekolah. Lagipun nanti nak bersesak lagi dengan orang ramai, adeii...

Terkejut bila pak cik guard terik tangan incik suami. Gee ingatkan nak kena daftar ke apa ke..Rupa-rupanya kata dia, ni adalah pengunjung bertuah ke 5000. Semangat pak cik guard iring kami ke urusetia. Sampai je kat urusetia, diaorang announce dah ada pengunjung bertuah ke 5000. Kamilah tu oi! Terpinga-pinga pulak laki aku tu. Kikikiki..


Dapat 1 bag goodies yang berat!! Bila diintai-intai meriah wei hadiahnya..Dapat 2 novel, 1 kamus bergambar, 1 buku nota dan sebatang pen. Alhamdulillah rezeki anak..Sebab anak-anak juga kami ke sini buat kali ke 2. Hehehe.

Terima kasih PPAT2018 untuk hadiah ni!
Kami teruskan misi mencari kamus untuk anak-anak. Lepas dapat kamus, eh nak beli buku membaca lah pulak untuk anak-anak. Tergugat wei kalau pergi ke pesta buku. Rasa nak beli semua walaupun tak tahu nak baca bila. Kikikikiki. 

Tak boleh beli 1 nanti berebut. Beli sorang satu nanti habis baca, tukar pulak! Hehe.

Kamus pun kena 2 ketul! Haha
Sebelum tengah hari dah kena balik sebab nak ambil anak-anak sekolah pulak. Esok-esok rasa nak pergi lagi je tapi bukan nak beli buku tapi nak membeli di food truck. Hari sekolah full house dengan rombongan sekolah. Tak dapat nak menyelit membeli makanan kat situ. Sedap ke idok? Heheheheh.

Sesak!
Untuk sebarang info lanjut dan juga pertanyaan korang boleh hubungi :


You Might Also Like

7 komen

  1. wahhhh bestnya jadi pengunjung bertuah yg ke 5000 tu.. dapat goodies bag lagi.. tahniah gee dan family.. meriah sambutan pesta buku

    ReplyDelete
  2. TAK BEST PART TOLONG COLOUR... BEST 5000 VISITORS... HAHA... =D

    ReplyDelete
  3. bijok ni gee !
    mek pun suka jugok event gini.
    mungkin nnt amani mek besar, akan jadi macam amani gee jugok. hihi
    dn rezeki ! thniah gee. lakoh kaki kanan tu

    ReplyDelete
  4. bestnyaaaa mmg suka sgt dengn bukuuu. lelagi ade pesta bukuu msti byk buku yg dijual dgn harga yg murahhh :D
    follow sini #183

    ReplyDelete
  5. hehehe... allhamdulillah... betuah sungguh dpt jd pengunjung ke 5000... napo aqil tu... seronok sgt ko tu.... syok la bw anak2 suka diorg...

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah bestnyaaa. bertuah sungguh sis gee

    ReplyDelete