Ketahui 12 bahan utama Phytax boleh mencegah penyakit kronik

by - April 13, 2021

Ketahui 12 bahan utama Phytax boleh mencegah penyakit kronik | Banyak faktor yang boleh mengakibatkan seseorang mengalami penyakit kronik seperti diabetes, masalah jantung, darah tinggi, strok dan sebagainya. Kalau kita perasan, hari ini, mereka yang menghidapi penyakit kronik tidak mengira lapisan umur samada tua atau muda. 


Salah satu faktor pendedahan kepada penyakit kronik ini adalah sentiasa terdedah dengan pelbagai toksin dari sinar UV, radiasi telefon bimbit, toksin dan pencemaran. Tetapi semua ini sebenarnya dapat dineutralkan sendiri dengan penghasilan antioksidan dan enzim tertentu oleh badan manusia. 

Tetapi disebabkan gaya hidup dan pengambilan makanan yang terproses, kurang senaman, stres di tempat kerja dan tidur tidak cukup menyebabkan kerosakan (keradangan kronik) di dalam badan berlaku dengan lebih cepat. 

Terbaru, Penemuan FITONUTRISI Oleh Doktor Perubatan

Fitonutrisi atau khasiat dari tumbuhan sangat bermanfaat bagi memulihkan kerosakan dalaman, kaya dengan antioksidan dan kesan anti-radang dapat mencegah penyakit-penyakit kronik dan pelbagai masalah tubuh badan. Satu rahsia alam yang tak diterokai sepenuhnya, iaitu lebih 100,000 jenis fitonutrisi serata dunia yang mempunyai peranan dan fungsi unik tersendiri yang sangat memberi manfaat kepada kesihatan manusia. 

Phytax, Sejuta Rahsia Fitonutrisi 

Phytax merupakan campuran sinergi 12 ekstrak bahan fitonutrisi daripada Biji Anggur, Teh Hijau, Kulit Pokok Pain, Buah Delima, Durian Belanda, Kranberi, Beri Biru, Roselle, Tomato, Acai Beri, Algae Hijau dan Manggis. Revolusi terkini bagi sumber anti-oksidan daripada alam semula jadi dengan teknologi nano mampu memudahkan penyerapan dalaman. 


Lebih dari 20,000 kajian membuktikan kebaikan fitonutrisi dalam melindungi tubuh badan manusia. Ia memberi pencegahan dan penyembuhan kepada pelbagai masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, diabetes, masalah jantung, masalah buah pinggang, mata dan kesihatan otak.


Jom kita lihat bagaimana setiap satu bahan fitonutrisi ini membantu melindungi tubuh badan manusia.

#1 Biji Anggur 


Mengandungi resveratrol yang kaya dengan OPCs (Oligometric Proanthrocyanidin Complex) berfaedah bagi mengatasi kesan radikal bebas dan bertindak merangsang telomerase bagi mencegah penuaan pra-matang dan meremajakan badan secara menyeluruh. 

Resveratrol juga memiliki keupayaan untuk merangsang gen anti-penuaan yang dinamakan ‘sirtuins’. Gen ini bukan sahaja melambatkan proses penuaan, malah ia memberi jarak masa yang amat diperlukan bagi pembaikpulihan kerosakan DNA agar replikasi sel akan menghasilkan sel-sel baru yang lebih sihat. Bahan aktif tersebut juga membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka dan menggalakkan pertumbuhan kulit.

Biji anggur juga membantu melancarkan aliran darah. Satu kajian di Jepun mendapati, ekstrak biji anggur membantu mengurangkan bengkak kaki pada wanita sihat akibat duduk terlalu lama. Ia juga turut memberi kesan perlindungan jantung terutamanya bagi mereka yang menghidap tekanan darah tinggi. 

#2 Kulit manggis


Manggis (Garcinia mangostana) mempunyai hampir 40 jenis fitonutrisi yang berkhasiat bagi kesihatan. Xanthone, bahan utama dalam manggis memberikan kesan anti-radang dan antioksidan yang utama. Fitonutrisi di dalam manggis juga amat baik bagi menguatkan sistem imun badan, bertindak melawan sel kanser, mempamerkan kesan anti-bakteria dan anti-viral yang berkesan, bertindak mengatasi alahan, mengembangkan salur darah dan amat baik bagi kesihatan sistem kardiovaskular.

Bagi pesakit diabetes, kesan anti-radang yang kuat ini sudah tentu dapat meredakan keradangan kronik yang wujud akibat permasalahan gula dan insulin mereka yang tinggi. Manggis memiliki kesan merencatkan enzim Amylase yang menhadamkan kanji kepada gula. Kesan ini mampu mengurangkan penyerapan gula dari usus ke darah. 

Selain dari itu, bahan alfa-mangostin dan xanthone juga di dapati mampu mengatasi rintangan insulin dengan berkesan. Gabungan kesan-kesan ini bukan sahaja berpotensi mengawal paras gula, mengatasi komplikasi diabetes juga untuk menyokong usaha anda bagi membebaskan diri dari penyakit ini. 

#3 Kulit Pokok Kayu Pain


Sejak zaman dahulu, masyarakat di negara Eropah dan Amerika telah menggunakan ekstrak dari pokok kayu pain untuk penyembuhan dan kesihatan tubuh badan. Pycnogenol merupakan bahan unik dari kulit pokok pain mengandungi kombinasi komponen antioksidan dari procyanidins, bioflavonoids dan asid fenolik berfungsi untuk membersihkan badan dari radikal bebas dan juga memiliki kesan memanjangkan telomere. 

Ia dibukti selamat digunakan dari lebih dari 400 kajian klinikal dan terbitan saintifik. Ia juga menghalang pembekuan darah, dan melindungi sel-sel dengan menenangkan dinding arteri dan membolehkan aliran darah melaluinya dengan mudah. Ia juga menggalakkan penghasilan sel badan yang normal dan sihat serta memberi kesan anti-radang yang kuat sekaligus membantu mereka yang mempunyai masalah 3 serangkai.

Ekstrak kulit kayu pain digunakan untuk merawat pelbagai penyakit alahan, asma, masalah peredaran darah untuk mencegah strok dan penyakit jantung. Ia juga digunakan untuk melambatkan proses penuaan dan meningkatkan daya tahan tubuh. 

#4 Astaxanthin (Algae Hijau)


Alga ini mengandungi sejenis karotenoid (atau pigmen semulajadi) yang dinamakan sebagai astaxanthin. Ia merupakan antioksidan yang paling kuat di dunia dengan kuasa ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) atau kuasa melawan radikal bebas yang paling tinggi sekitar 28,222. Manakala ia berpotensi melebihi dari kuasa antioksidan Vitamin C sebanyak 6000x ganda. 

Ia selamat digunakan dan mempunyai kesan perlindungan dari radikal bebas serta stres oksidatif yang paling tinggi di samping turut mempunyai kuasa anti-radang yang hebat. Astaxanthin bersifat bipolar, larut lemak dan air. Ini membuatkan keupayaan astaxanthin melindungi badan dengan lebih menyeluruh, luar dan dalam sel. 

Astaxanthin juga merupakan antioksidan yang berupaya melindungi organ mata dan otak dengan lebih berkesan kerana keupayaan menembusi penghalang darah dan otak.

#5 Buah Delima 


Jus delima mengandungi kandungan antioksidan yang amat tinggi iaitu 3x ganda lebih tinggi dari wain merah dan teh hijau. Sebatian punicalagin memberikan 50% dari kesan antioksidan di dalam delima. Selain itu bahan seperti gallic, ellagic, oleanolic, uallic, asid ursolic serta polyphenol (anthocyanin dan tannin) memberikan kombinasi terbaik bagi mengatasi stres oksidatif.

Bukan itu saja, kajian menunjukkan pengambilan delima mampu meningkatkan penghasilan antioksidan semulajadi badan seperti glutathione sebanyak 141%. Terkini, delima turut mendapat liputan meluas sebagai buah yang amat berfaedah bagi pesakit diabetes. 

#6 Beri Biru 


Beri biru adalah salah satu ahli keluarga beri yang amat popular dan sedap rasanya. Ia kaya dengan Vitamin A dan C, zink, potassium, zat besi, kalsium, magnesium dan pelbagai fitonutrisi seperti flavonoids dan sebatian polifenol iaitu quercetin, kaempferol, myricetin, chlorogenic acid terutamanya anthocyanins yang memberi warna biru kepadanya. 

Kajian dari USDA Human Nutrition Center meletakkan beri biru di tangga pertama sebagai buah yang memiliki antioksidan tertinggi berbanding dengan 40 jenis buah dan sayuran yang lain. Beri biru didapati sangat baik dalam meningkatkan kesihatan mata.

Kajian makmal membuktikan dengan penambahan beri biru sebanyak 2% dari jumlah diet selama 90 hari, ia dapat mengurangkan lemak abdomen, menurunkan trigliserida dan kolestrol, mengawal paras gula dan merendahkan rintangan insulin. Ia juga dapat mempengaruhi aktiviti gen berkaitan pembakaran penyimpanan lemak yang memberikan kesan pelangsingan badan. Selain dari berfaedah kepada pesakit diabetes, beri biru juga baik bagi mengatasi kanser, meningkatkan kesihatan minda, mengurangkan keradangan dan penjagaan kesihatan kardiovaskular. 

#7 Acai Beri 


Acai beri ini didapati dari pohon Euterpe oleracea memiliki kuasa antioksidan yang tinggi (Nilai ORAC setinggi 18,400) dari bahan aktif anthocyanin dan flavone nya. Ia kaya dengan pelbagai jenis vitamin serta sejenis bahan anti-radang yang berpotensi tinggi dinamakan velutin. 

Kesan acai beri amat berfaedah mengatasi gejala stres oksidatif, bertindak sebagai anti-kanser, berupaya menstabilkan tahap kolesterol serta memberi perlindungan kepada kesihatan mental. Kandungan acai beri yang tinggi dengan antioksidan ini di dapati amat berfaedah bagi pesakit diabetes kerana keupayaannya menurunkan paras gula serta mengatasi gejala insulin tinggi dalam darah. Ia juga rendah indeks glisemik dan boleh membantu mengawal selera makan. 

#8 Ekstrak Teh Hijau 


Bahan aktif yang diekstrakkan dari teh hijau mempunyai kuasa perlindungan terhadap kesihatan telomere. Kajian yang dibentangkan dalam majalan British Journal of Nutrition menunjukkan ukuran panjang telomere bagi mereka yang gemarkan minuman teh hijau ini adalah 0.46 kilobases lebih panjang yang diumpamakan pelanjutan usia selama 5 tahun.

#9 Roselle 


Roselle adalah sejenis pohon yang sama spesis dengan bunga raya. Ia dikenali secara saintifik sebagai Hibiscus sabdariffa Linn. Ia sering diamalkan sebagai teh yang rendah kalori dan bebas kafein. Di samping mempamerkan kesan anti-radang yang berkesan dan kaya dengan Vitamin C, Roselle juga menunjukkan potensi bagi membantu mengawal tekanan darah tinggi dan paras kolesterol, meningkatkan sistem pertahanan tubuh, mencegah kanser, merawat masalah hati, meningkatkan metabolisma dan membantu pelangsingan badan secara semulajadi. 

Kesan positif terhadap sistem kardiovaskular amat membantu bagi mencegah komplikasi pada pesakit diabetes. Kajian telah menunjukkan Roselle amat berfaedah bagi pesakit diabetes secara langsung dengan mengawal paras gula dan mengatasi rintangan insulin. 

#10 Tomato


Tomato kaya dengan sejenis karotenoid bersifat antioksidan iaitu lycopene yang baik bagi mencegah kanser terutamanya kanser prostat. Ia memiliki pelbagai fitonutrisi berfaedah seperti Vitamin C, Vitamin E, karotenoid iaitu lycopene dan lutein yang memelihara kesihatan mata dan sistem imun dan flavonoid dan antioksidan. 

Pelbagai kajian dijalankan menunjukkan khasiat tomato bagi mengawal keradangan dengan menurunkan bahan keradangan seperti interleukin 8 dan TNF. Pengurangan keradangan ini berfaedah bagi membantu pesakit diabetes terutama apabila digabungkan dengan kesan antioksidannya dapat memelihara kesihatan kardiovaskular. 

#11 Kranberi 


Sejenis beri yang tidak kurang hebatnya dari beri biru ialah kranberi. Ia sering ditonjolkan bagi mencegah jangkitan kuman pada saluran air kencing kerana kandungan proanthocyanidin yang menyukarkan keupayaan bakteria untuk melekat di dinding sel.

Kranberi kaya dengan flavonoids dan polyphenols yang lain, masing-masing memiliki keupayaan anti radang yang kuat serta kesan anti kanser. Bagi pesakit diabetes, banyak kajian yang dilakukan menunjukkan kesan positif kranberi secara langsung bagi meningkatkan kepekaan insulin dan memperbaiki kawalan paras gula. 

Kesan positif lain termasuklah membantu kawalan tekanan darah, merendahkan trigliserida dan meningkatkan kolestrol baik HDL, mengatasi stres oksidasi serta menurunkan bahan keradangan (C reactive protein, homocycteine dan cytokine) yang semuanya amat berfaedah bagi kesihatan sistem kardiovaskular. 

#12 Durian belanda 
Durian belanda mempunyai potensi tinggi sebagai buah bersifat anti-kanser. Ia juga berfaedah bagi pelbagai penyakit lain seperti diabetes. Khasiat antioksidannya seperti tannins, saponins, phytosterols, flavonoids dan anthraquinones mempamerkan kesan mengawal paras gula dalam darah, menghalang enzim yang meningkatkan gula dalam darah dan merendahkan rintangan insulin. 

Kajian makmal menunjukkan durian belanda mampu menumbuhkan semula sel Beta pancreas, mengawal stres oksidasi terhadap sel hati serta menstabilkan paras kolesterol. Terdapat juga kajian etnografik yang menonjolkan durian belanda sebagai rawatan bagi mengawal diabetes dan tekanan darah tinggi di kawasan di Afrika, Kepulauan Caribbean (Trinidad & Tabago) dan Amerika Selatan. 

Jom Baca Testimoni : PN PAULIZAH MOHAMED ARSHAD (48, Royal Rendang Tok, Pasir Putih) 

KEBAS, PENAT SIKIT NAK TIDUR RASA KEBAS DAN PENAT BERPANJANGAN MUNGKIN PETANDA GEJALA KENCING MANIS 

Ramai menyangka bahawa rasa kebas dan penat berpanjangan hanyalah disebabkan terlalu banyak bekerja dan tak cukup rehat. Tetapi rupa-rupanya, ia adalah simptom kepada penyakit yang lebih teruk dan boleh membawa mudarat iaitu kencing manis. Kak Liza, seorang wanita yang masih dalam kategori muda tetapi berasa sangat pelik kerana mengalami kepenatan yang luar biasa. 


Di dalam usia 48 tahun, beliau tidak mampu membuat kerja rumah yang ringan. Keadaan penat dan letih beliau sama seperti orang tua berumur 90 tahun saja lagaknya. Hendak mengemas satu bilik saja akan mengambil masa 2 jam sehingga langsung tidak mampu menyiapkan kerja kerana sentiasa ingin terbaring saja di depan televisyen. 

Untuk solat pun Kak Liza menghadapi masalah tidak boleh rukuk serta sukar sangat untuk khusyuk. Kak Liza berasa sangat tertekan dan cemburu melihat orang lain boleh melaksanakan semua rukun solat dengan sempurna sedangkan beliau hanya mampu bersolat dengan duduk di bangku. Sebenarnya, sudah bertahun Kak Liza menanggung derita iaitu bermula daripada selepas melahirkan anak yang pertama. 

Kesannya pada kaki sebelah kanan dahulu. Beliau kerap sangat rasa kebas tangan dan kebas di hujung jari kaki yang berpanjangan. Pergerakan menjadi sangat terbatas dek menanggung sakit yang mencucuk di tapak kaki dan pergelangan tangan yang langsung tidak boleh memegang sesuatu. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa tidak selesanya menjalani kehidupan seharian. 


Setiap hari, anak-anak pula yang menjadi mangsa lambat ke sekolah. Bukan sebab anak yang lewat, tetapi sebaliknya emak mereka yang lambat bersiap hendak menghantar anak. Bersyukur sangat kerana anak-anak sangat prihatin dengan masalah emak mereka. Setiap kali Kak Liza mengadu sakit, pasti anak-anak akan membantu memicit dan menyapukan minyak di tempat yang sakit. Kak Liza bukannya tidak berusaha mendapatkan rawatan. Setiap kali berjumpa doktor, beliau hanya diberikan ubat tahan sakit. Naik jemu makan ubat tahan sakit setiap hari sedangkan kesakitannya masih lagi berterusan. Sakit beliau akan datang balik selepas 6 jam kesan tahan sakit tu hilang. 

Penat makan ubat, Kak Liza mencuba rawatan tradisional herba akar kayu pula. Namun, jantung beliau terasa berdegup laju dan berpeluh-peluh apabila makan akar kayu. Semakin teruk pula sakit yang dialami dan membuatkan Kak Liza menjadi semakin buntu. 

Suatu hari, seorang rakan mengesyorkan Kak Liza untuk mencuba Eskayvie Phytax. Tertarik dengan perkongsian tentang manfaat dan kebaikan Eskayvie Phytax, Kak Liza sanggup mencuba sebab ini adalah ikhtiar terakhir bagi mengatasi masalah yang dialaminya.
 

Selepas 2 minggu pengambilan Eskayvie Phytax, Kak Liza perasan ada perubahan yang ketara. Jika dahulu Kak Liza sangat cepat letih dan penat. Hendak bawa motor pun tidak boleh kerana tangan tidak kuat hendak memegang pemegang motor. Tetapi kini badan Kak Liza terasa sangat segar dan bertenaga. 

Kak Liza juga sudah boleh membawa motor dan tangannya tidak lagi berasa sakit seperti selalu. Kak Liza sangat bersyukur mendapat tenaga dan semangat baru sebegini. Beliau mulai seronok untuk bersenam berdasarkan saranan doktor. Kalau dulu, setiap kali kawan-kawan dan anak-anak ajak berjoging, pelbagai alasan diberi kerana terlalu penat dan berasa tidak sihat. 


Kini, Kak Liza bertekad untuk mengamalkan gaya hidup sihat dengan menjaga pemakanan dan bersenam. Beliau tidak mahu lagi menanggung derita kebas dan sakit bisa badan yang dialami seperti sebelum ini. 

Di usia yang masih muda ini, beliau ingin terus menikmati kehidupan yang lebih bererti bersama keluarga. Jangan pandang remeh dengan kebas dan rasa penat yang berpanjangan. Ia adalah salah satu simptom kencing manis yang jika tidak dirawat serta dikawal secara proaktif, anda mungkin menghidap kencing manis dan berisiko kehilangan anggota kaki serta penyakit kritikal lain seperti buta dan komplikasi buah pinggang yang perlukan dialisis.

Boleh lihat video Kak Liza di sini : "DERITA KEBAS! Naik muak dah kena makan ubat.."

Kini Lebih Mudah Dengan Eskayvie Phytax Phytax!!

Adalah lebih mudah dan nyaman untuk mengamalkan bahan aktif yang telah diekstrakkan dari bahagian tersebut dalam bentuk suplemen. Korang tidak perlu berpenat lelah untuk dapatkan kesemua 12 ramuan bahan tadi.  Untuk mempermudahkan, suplemen yang terdiri dari pelbagai kombinasi bahan bahan di atas sudah tentu lebih mudah dan praktikal untuk diamalkan pada sukatan yang efektif secara berterusan. 

Hilangkan kebas, sembuhkan luka dengan cepat dan kembali segar bertenaga  Eskayvie Phytax , boleh layari www.phytax.com.my . BONUS : Korang juga boleh mendapatkan konsultasi dan bimbingan secara PERCUMA selama 14 hari bersama Doktor Perubatan, Nutritionist dan Dietitian di program Kawal Kencing Manis . Info lanjut mengenai program ini boleh layari www.kawalkencingmanis.com .


Untuk sebarang info Phytax, korang boleh tekan link pautan yang disediakan di bawan ini :

Laman Web Phytax : www.phytax.com.my
Laman Web Kawal Kencing Manis : kawalkencingmanis.com
Facebook : eskayviemalaysia
Instagram : @eskayviemalaysia











You May Also Like

3 komen

  1. Say bye to diabetes, kena suggest buat semua yang menghidap ni. Mudah mudahan cepat sembuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..boleh recommend kat keluarga & kengkawan.. :)

      Delete
  2. 🍇 Terdapat 3 bahan di dalam PHYTAX yg terbukti kajian sains (Nobel Prize) berkesan meremajakan sel-sel badan kita.

    📦 Nak DAPATKAN INFO PHYTAX & Vitamin Diffenz klik di Bio atau wasap ni ⛱️ - https://wa.me/60126924420?text=NakINFOPhytax 🌹

    ReplyDelete