FOOD REVIEW

Simple Restoran Makanan Halal di Italy

February 27, 2020
Simple Restoran Makanan Halal di Italy | Wah Italy u ols!! Tak salah kalau sesekali hakak share tempat idaman hakak. Mana tahu one day dimakbulkan untuk jejak kaki di bumi Italy. Apa yang kita sebut, apa yang kita tulis adalah satu doa tau! So, jom baca sharing hakak dalam blog kali ni berkenaan makanan halal yang mudah didapati di Italy. 


Itali merupakan salah satu negara yang terletak di benua eropah dan menjadikan Rom sebagai ibu negaranya. Itali sangat terkenal dengan kota yang mempunyai sejarah pada abad pertengahan dan ini boleh dilihat di sekitar Rom. Selain daripada itu, ia juga mempunyai faktor lain sebagai tarikan utama pelancong yang datang, contohnya seperti bola sepak dan fashion. Milan pula merupakan salah satu bandar yang terbesar di Itali dan menjadi pusat ekonomi utama di Itali. Antara jenama yang terkenal di seluruh dunia yang berasal dari Italy ialah Prada, Dolce & Gabana, Armani, Bugatti, Gianni Versace dan banyak lagi jenama yang terkenal. Nak sebut pun berbelit tapi mana tau hakak dapat seketul nanti kan?


Itu lah sedikit sebanyak info mengenai Itali dan sekali imbas korang dapat bayangkan tak macam mana gahnya Itali ni. Satu port untuk seorang kaki shopping barang berjenama. Kalau korang ada yang dah berniat nak ke Italy ni, elok la survey tiket. Hakak suka bab survey ni! Makin kerap kita survey, makin cepat doa dimakbulkan! Sebab asyik terfikir je kan! Hehe.

Sekarang ni banyak dah syarikat penerbangan yang ada untuk korang survey flight ticket. Contohnya kat Traveloka. Sekarang Traveloka pun dah rajin buat promo. Apa lagi, kena la rebut peluang.


Kalau nak ke Itali, hakak sangat sarankan korang untuk dapatkan airlines yang mampu menjaga tubuh badan korang dari keletihan dalam flight, menjaga tekak dan perut supaya tidak kelaparan dan dapat menikmati makanan yang sedap. Airlines apa yang sesuai? Qatar Airways adalah jawapannya! 

Sebab apa Qatar? Sebab dari segi kualiti dan anugerah - anugerah yang dia dah dapat, menunjukkan dia adalah yang terbaik bagi penerbangan ke Eropah. Tak percaya, korang boleh google sendiri. Banyak anugerah yang dia dah dapat sampai dia pernah jadi top airlines yang terbaik di dunia. Sekali sekala nak berjalan luar negara, of course la nak cari yang best kan? Nama pun percutian idaman!

Tapi andai kata korang taknak cuti jauh - jauh, nak dekat sebelah Malaysia je, korang boleh try cheap promotion for flights to Bali. Boleh la usha - usha. Kot dapat harga yang best, bulan depan dah dapat upload gambar ootd at bali. Gitu.


Oleh sebab korang masih nak bercuti ke Italy, dan makanan salah satu elemen terpenting sepanjang percutian sebab ianya bakal menentukan mood korang utnuk bercuti. Maka hakak akan kongsikan dengan korang beberapa restoran halal yang harga dia agak murah yang korang boleh cuba masa kat sana nanti. Nak tahu? Jom baca senarai kat bawah ini.

Chipstar


Basically, gerai makanan ni banyak menjual makanan yang berasaskan kentang dan antara menu special dia ialah fries yang dipotong tebal dan korang boleh pilih pelbagai topping yang korang nak. Nak sos ke, mayonis ke. Harga bagi setiap hidangan adalah mengikut saiz. Kalau besar korang mintak, besar ler sikit harga yang korang kena bayar. Ianya terkenal jugak dengan street food di Italy.

Istanbul Doner Kebab


Dah kat Italy, tak sah kalau korang tak makan apa yang diaorang makan kan. Makanan apa yang sinonim sangat dengan Italy? Yezza. Pizza!! Tapi kat kedai ni lain sikit pizza dia. Korang dapat rasakan gabungan pizza dengan kebab. Which is bila bergabung, pasti meletup rasanya di dalam mulut. Pilihan pizza yang ada kat sini banyak. Korang siap boleh pilih nak topping apa. Korang vegetarian atau tak, dua dua boleh duduk menjamah makanan kat sini. Korang juga boleh pilih makanan lain seperti kentang goreng. Harga bagi pizza kat sini adalah bergantung kepada berat pizza yang korang pilih tu. Bukan by slice okay. By berat. So nak rasa pizza kebab? Datang la ke Istanbul Doner Kebab!

Pastificio Guerra


Memperkenalkan the very famous take away pasta yang available dekat Rom. Sangat sesuai untuk korang yang nak makan pasta sambil bersiar - siar menikmati pemandangan yang indah. Korang boleh take away pasta kat kedai ni tapi kalau korang datang tengah hari, korang kena get ready untuk beratur yang agak panjang. Tapi kalau korang nak duduk makan kat dalam kedai tu pun boleh je. Sambil - sambil menikmati suasana kedai gaya old school sikit. Korang snap picture depan pintu kedai pun dah lawa dah.

Peri - Peri Halal Grill


Untuk korang yang rasa ketandusan dengan hidangan ala Asia tu, dah tak mampu nak makan western food, korang boleh la singgah ke restoran ni. Kesian bercuti, balik rumah berat turun. Haha. Kat kedai ni korang bakal di sajikan dengan makanan dari Asia dan juga Western. Antaranya ada ayam goreng, burger, nasi briyani, pasta, pizza dan pelbagai pilihan sayur yang segar bugar. So korang tak perlu la risau nak berjalan ke Italy, tapi takut tak dapat survive tanpa hidangan dari tanah air. Hahaha!

Chicken Kebab Tiburtina


Untuk korang yang travel kat Italy menggunakan bas atau train, korang boleh grab simple food dari kedai ni. Take away or dine in, terpulang. Chicken Kebab Tiburtina mejual makanan seperti pizza, burger dan indian food. Siap boleh tambah topping mozzarella lagi kalau korang berminat. Uiiii sedappnyeee. Harga pun mampu beli untuk korang yang nak bajet tapi mengenyangkan.


Begitu la ceritanya untuk beberapa kedai halal yang korang boleh cari kalau korang travel ke Italy. Kalau di ikutkan banyak je lagi kedai yang ada. Tapi a bit pricey la sikit. Yang hakak senaraikan ini adalah antara kedai yang murah, simple dan sedap. So senang korang nak take away sambil bersiar - siar. 

Done for now. Sampai sini je dulu entry kali ni. Jumpa lagi gais untuk entry akan datang. Adios amigos. SELAMAT MERANCANG PERCUTIAN IDAMAN YANG INDAH!!

You Might Also Like

5 komen

  1. wah sho shedap..semoga impian ke Itali tercapai..amin

    ReplyDelete
  2. tgk gambar menarik....bila la nak sampai sana hehehe

    ReplyDelete
  3. Sedapnya semua tu.. semoga impian sis gee tercapai.. kebab memang femes waktu travel ke luar negara..biasa kedai timur tengah jual

    ReplyDelete
  4. Semoga impian sis Gee menjadi kenyataan.. Me too kalau ada rezeki teringin ke Milan..
    Makanan di Italy pun sedap sebab banyak ada di Malaysia..

    ReplyDelete