PROJEK AMAL

Kunjungan ke Rumah Ronald McDonald di Hospital USM Kubang Kerian, Kelantan

November 07, 2019
Kunjungan ke Rumah Ronald McDonald di Hospital USM Kubang Kerian, Kelantan | Oktober trip yang lepas, aku dan keluarga sempat juga berkunjung ke Rumah Ronald McDonald di Hospital USM di Kubang Kerian. Sebenarnya, dah lama aku teringin untuk melihat sendiri setelah rumah tersebut siap sepenuhnya dan dirasmikan pada bulan Ogos yang lepas oleh YB Dato' Mohd Amar Abdullah, Timbalan Menteri Besar Kelantan.


Rumah Ronald McDonald di HUSM ini merupakan Rumah Ronald McDonald ke dua di Malaysia selepas Rumah Ronald McDonald pertama di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia. Dengan adanya Rumah Ronald McDonald di Hospital USM ini, maka ia dapat memenuhi keperluan keluarga pesakit yang datang dari luar Kota Bharu.

Kos Penginapan Hanya RM5 Untuk Satu Malam 

Rumah Ronald McDonald ini merupakan program utama Ronald McDonald House Charities (RMHC) di mana misi utama penubuhannya adalah untuk membantu kanak - kanak dan keluarga yang kurang bernasib baik dalam 3 kategori utama iaitu kesihatan, pendidikan dan juga kebajikan. 


Kos penginapan bagi keluarga pesakit di Rumah Ronald McDonald ini hanya RM5 untuk satu malam. Dengan harga penginapan yang murah, ia dapat membantu keluarga pesakit sentiasa berada dekat dengan pesakit yang sentiasa memerlukan sokongan emosi dari keluarga. 


Sebelumnya, keluarga pesakit perlu menumpang di rumah saudara, berulang alik dari rumah, dan juga menyewa rumah tumpangan atau hotel yang semestinya menelan kos yang besar. Kini, dengan adanya Rumah Ronald McDonald, mereka dapat meluangkan lebih masa bersama anak - anak yang sedang bertarung nyawa melawan penyakit di Hospital Universiti Sains Malaysia ini.

Kemudahan Penginapan di Rumah Ronald McDonald HUSM

Dengan harga yang murah, keluarga yang menginap di sini boleh dikatakan seperti tidur di rumah sendiri. Rumah Ronald McDonald menyediakan kemudahan penginapan yang serba lengkap di dalam kawasan hospital untuk keluarga pesakit kanak - kanak yang sedang menjalani rawatan di HUSM. 

Berikut merupakan antara fasiliti yang disediakan di Rumah Ronald McDonald HUSM :

◈ Bilik Tidur (18 unit)



◈ Ruang Tamu

Dapur


Ruang Makan


Bilik Dobi


Bilik Mainan


Taman Permainan


Bilik Sensori Ronald McDonald





Ketahui Syarat Untuk Memohon Penginapan di Rumah Ronald McDonald HUSM

◈ Umur pesakit tidak melebihi 18 tahun.
◈ Hanya ibubapa atau penjaga yang sah layak memohon.
◈ Keutamaan diberikan kepada keluarga yang datang dari luar Kota Bharu.

Rumah Ronald McDonald Menjadi Tempat Sokongan Keluarga Pesakit

Bukan senang untuk berada di tempat keluarga pesakit terutamanya ibu atau bapa kanak - kanak ini. Melihat mereka yang kuat dan tabah sudah terasa beban dibahu kita apatah lagi mereka yang menanggung.


Aku sempat juga bersembang dengan salah satu keluarga yang menginap di Rumah Ronald McDonald ini. Mendengar si ibu bercerita, aku terasa sebak dan menangis dalam diam. Ya Allah betapa tabahnya ibu ini. 


Beliau berkongsi tentang penyakit anaknya yang berumur 2 tahun. Sebelum ini anak ini mengalami demam yang lama, kemudian setelah pelbagai cara dan jalan ikhtiar dilakukan, kini anak mereka menjalani rawatan di Hospital Universiti Sains Malaysia untuk jalan ikhtiar terakhir. 

Terlalu banyak terma yang disebut oleh si ibu sehinggakan aku merasakan seperti bercakap dengan seorang doktor. Walhal si ibu hanyalah surirumah tangga sahaja. Namun, disebabkan keadaan anak mereka sekarang membuatkan mereka suami isteri perlu membuat kajian juga untuk lebih memahami penyakit anak mereka.


Si ibu meluahkan rasa bersyukur dapat menginap di Rumah Ronald McDonald HUSM ini. Terkadang beliau merasa sangat lemah dan berputus asa, namun apabila berjumpa dengan keluarga lain yang menginap di sini, ia memberi suntikan semangat yang baru untuk terus kuat demi anak kecil yang tersayang. 

Aku speechless dan dalam masa yang sama aku bersyukur kerana diberi peluang untuk berjumpa dengan ibu ayah yang hebat ini. Banyak juga aku pelajari tentang nikmat kesyukuran itu.


Sumbangan Anda Sentiasa DiPerlukan di Rumah Ronald McDonald

Rumah Ronald McDonald yang direalisasikan ini datangnya daripada sumbangan RMHC Malaysia, McDonald's Malaysia, rakan - rakan niaga, serta pelanggan - pelanggan McDonald's yang menyumbang melalui tabung RMHC di kaunter Restoran McDonald's seluruh negara.


Untuk korang yang berminat untuk menyumbang secara peribadi pun boleh juga. Sumbangan boleh di dalam bentuk apa sahaja seperti berupa barangan, duit tunai, makanan atau apa sahaja. Untuk sumbangan atau pertanyaan lanjut berkenaan Rumah Ronald McDonald HUSM ini korang boleh terus hubungi Puan Wahida Harun 016 921 1327 (Pengurus Rumah Ronald McDonald di Hospital USM).

You Might Also Like

21 komen

  1. Semoga lepas ni bnyk ag rumah ronald mcdonald di negeri2 lain pulak

    ReplyDelete
  2. Memang bagus sangat rumah ni. Perlu terus sokong tabung merah di mcdonald.

    ReplyDelete
  3. baru ummi tahu ada orang buat penginapan untuk keluarga pesakit.. yela bukan senang nk cari tempat penginapan..selesa dan murah..

    ReplyDelete
  4. Baru tau ada rumah macam ni. Haris diperbanyakkan lagi di kawasan hospital agar meringankan beban inu bapa yang dah pun hadapi masalah kesihatan anak, Tak ada ke orang kaya Malaysia nak buat macam ni...

    ReplyDelete
  5. Hmm,....... I think this is the 10th time i’m Reading review about Rumah Ronald McDonald. But this is the first time I dpt tengok gambar bilik dia. Looks nice and comfortable. Thank you for sharing a good review.

    ReplyDelete
  6. Sekarang McDonald's pun turut sama berusaha membantu masyarakat dengan menyediakan rumah kebajikan sebegini. Kita sepatutnya menyokong atas usaha mereka. Tahniah McDonald's

    ReplyDelete
  7. Semoga dapat meringankan beban ibu bapa menanggung kos. At least ada semangat untuk menjaga ank mereka. Kita yang dengar pon rasa berat dugaan

    ReplyDelete
  8. Bgus ada rumah Ronald McDonald's ni kan... Rasa2 kan... Kalau ada dekat semua hospital besar pun bagus jugak kan..

    ReplyDelete
  9. Nampak besar, luas dan kemas rumah Ronald McDonald ni kan. Bagus inisiatif yangbdibuat oleh McDonald ni sebab memberi kemudahan kepada keluarga pesakit supaya selesa.

    ReplyDelete
  10. Tahniah mcdonald buat usaha macam ni. Dapat ringankan keluarga pesakit

    ReplyDelete
  11. I tak pernah dengar anything about this place. This is the first time I know ada macam ni. Apa lagi dengan kos yang begitu rendah. What a good review. Thanks for info.

    ReplyDelete
  12. Saya pula pertama kali tahu pasal rumah Ronald Mc Donald ni. Bagus ada rumah seperti ini. Nampak begitu selesa dengan banyak kemudahan ye. Keep it up..

    ReplyDelete
  13. haa ni yang baru tu katanya ...tahniah RMCH ...memang banyak membantu memudahkan keluarga pesakit yang memerlukan ...semoga lebih banyak lagi RMCH dapat dibuat dihospital2 seleruh Malaysia

    ReplyDelete
  14. sangat selesa rumah dia. bagus ada banyak lagi rumah macam ni sebagai tanda sokongan untuk keluarga pesakit :)

    ReplyDelete
  15. Alhamdulillah, bagus ada rumah Ronald Mcdonald ni, sekurangnya membantu mereka yang sangat memerlukan. Harap ada banyak lagi tempat sebegini dibuat diseluruh negara

    ReplyDelete
  16. not bad bila ada rumah macam ni. sekurangnya dapat membantu dan mengurangkan beban mereka yang benar2 memerlukan atau didalam kesusahan

    ReplyDelete
  17. cantik tempatnya... mmg bagus utuk pesakit n fmly

    ReplyDelete
  18. Wahhh kemas dan bersih rupanya ye. So far tak pernah jejak kaki ke rumah ronald mcdonald lagi. Teringin jugak nak melawat.

    ReplyDelete
  19. canti tempatnya, tahniah McD kerana ada inisiatif untuk adakan such home. sesuailah untuk pesakit dan keluarganya jika tiada tempat nak berteduh

    ReplyDelete
  20. Anak kepada ummi n abah hebat ini telah pun dijemput Ilahi..al-fatihah buat adik aliff firdaus..

    ReplyDelete
  21. Tak sangka ada tempat sebegini yang diusahakan demi memberikan sokongan moral kepada keluarga pesakit ya... tahniah untuk pencetus idea juga pelopor kepada Rumah Ronad McDonald ni... sekurang-kurangnya dapat la juga meringankan beban perbelanjaan buat keluarga kan...

    ReplyDelete