FOOD REVIEW

Sate Wakaf Bharu Kelantan VS Sate Lanang Jabi Terengganu

October 31, 2019
Sate Wakaf Bharu Kelantan VS Sate Lanang Jabi Terengganu  | Jarang kita dengar mereka yang kurang menggemari sate. Rasa rempah sate pasti membuatkan sesiapa sahaja kecur air liur baik kita yang dewasa mahupun kanak-kanak. Anak-anak aku sendiri kalau diberitahu nak makan sate semua pakat bersorak riang. 

Pada kebiasaannya, sate dijadikan hidangan makan malam, minum petang, juadah sambutan hari lahir atau apa-apa sambutan yang melibatkan tetamu yang ramai. Aku boleh dikatakan penggemar sate juga. Walaupun harga sate sudah semakin mahal namun jika berbaloi dengan rasa sate itu, aku sanggup beratur panjang! Haha!

Sate Wakaf Bharu Hjh Mek Yam di Kelantan


Trip Oktober aku pada hari pertama, aku dan keluarga di bawa oleh travel buddy Mek Yunie untuk merasa kesedapan sate di Restoran Sate Wakaf Bharu Hjh Mek Yam. Sebelum ini, aku pernah bawa Mek Yunie merasa Sate Jabi. Seperti kunjungan balas, Mek Yunie inginkan aku dan family merasa sate tersohor di Kelantan pula.

Dinner di Sate Wakaf Bharu Hjh Mek Yam turut disertai oleh Wahida (travel buddy baru 😜 ) bersama 2 anak beliau. Agak meriah dinner kami sehinggakan gambar pun sempat snap beberapa keping sahaja. Masing-masing asyik pegang lidi sate instead of pegang handphone! Hahahahah!


Harga sate ayam adalah RM1 manakala sate daging RM1.20. Ni harga untuk sate yang kami order sahaja. Ada lagi pilihan sate lain seperti sate daging kambing. Rasa sate kat sini lebih kurang kesedapannya macam Sate Jabi cuma size sate di Wakaf Bharu Hjh Mek Yam ini lebih besar. So, aku kira memang padan dengan harga yang lebih tinggi daripada sate jabi.


Sate Lanang Jabi Popular di Terengganu

Kalau ke Besut, korang wajib singgah di Sate Lanang Jabi ini. Jabi merupakan nama tempat atau kawasan di mana ia sangat terkenal dengan restoran yang menjual sate. Namun, kalau tersalah pilih kedai, rasa menyesal juga! Tapi, kalau korang tak nak menyesal, korang mesti singgah ke Restoran Sate Lanang Jabi ni.


Kemeriahan dalam restoran sangat lain macam. Pekerja - pekerja semuanya friendly seperti rakan baik. Menariknya, sate kat sini sangat murah iaitu hanya 60 sen sebatang. Harga untuk sate ayam dan sate daging adalah sama. Amacam? Murah gila kan?

Part murah memang tersangat murah! Part kesedapan tu, memang tak boleh bawak bincang! Hahahahh! Aku suka sate daging sebab rasa manis daging tu lagi wow! Kuah kacang pula pekat dan sedap juga. Anak - anak pun kalau makan kat sini memang berbaloi-baloi sebab diaorang makan banyak.


Sate Wakaf Bharu VS Sate Jabi
Rarenya Sate di Restoran Sate Wakaf Bharu Hjh Mek Yam adalah dihidangkan bersama roti banggali. Rotinya sangat lembut dan gebu tau! Bila tengok memang kebanyakkan orang mesti order sekali roti banggali ini. Cara makannya adalah cicah dengan kuah kacang. 

Sedap juga sebenarnya. Cuma agak rare sebabnya aku belum jumpa kedai sate di Terengganu yang hidangkan roti bersama sate. Kebiasaannya, hidangan sate hanya dihidangkan bersama kuah kacang, nasi impit serta timun dan bawang. 


Tahap kesedapan kedua - dua restoran sate ini mempunyai resipi rempah sate yang sedap belaka. Cumanya, disebabkan size sate Wakaf Bharu yang agak besar makanya bilangan lidi yang korang makan mungkin akan sedikit berbanding Sate Jabi. Aku makan tak sampai 10 cucuk, dah terasa kenyang! Haha!

So, korang yang travel ke Terengganu dan Kelantan boleh cuba kedua-dua restoran sate ini. Nanti boleh kongsi pengalaman korang pulak!!

#sisgeejalanjalan
#satelanangjabi
#satewakafbharu

You Might Also Like

7 komen

  1. dua tiga hari ni ada ramai dok upadte makan sate.. nanti nak kena p cari.
    skrng tngh diet daging jadi sabar sat sabaaaaaq sat.

    ReplyDelete
  2. Nasib baik baru lepas makan hehe

    ReplyDelete
  3. lamanya xmkn sate..
    sedapnyeee.. terbyg2 enaknya sate.. haha

    ReplyDelete