HOLIDAY

PART TWO UTARA TRIP : Seharian Berjalan-jalan di Perlis

March 28, 2018
Assalamualaikum semua!

Bagi yang pernah membaca entry utara trip part one DI SINI << PART ONE UTARA TRIP >> , ni merupakan sambungan story mory dari situ ye.

Sabtu, 17 Mac 2018, perjalanan Gee dan keluarga dari Penang diteruskan untuk misi utama iaitu menuju ke utara tanah air dan berjumpa dengan lagi 2 keluarga blogger SIS HAWA dan MEK YUNIE

Bersama Sis Hawa menikmati juadah kenduri di Perlis
Gee dah set untuk berjumpa dengan Sis Hawa di RNR Gurun sebelum meneruskan perjalanan ke Perlis. Mek Yunie pula kami akan terus jumpa di Perlis. Bila kami jumpa di RNR Gurun, semua ambil masa untuk berehat sekejap sebab Sis Hawa dah drive berejam dari Kelantan dan  Incik Suami Gee pula semalaman tak tidur sebab drive dari Terengganu malam tu. Setelah semua dah berehat, solat dan urusan tandas, kami konvoi bersama-sama ke Arau, Perlis.

Sebenarnya, Gee ada dapat jemputan ke 2 kenduri rakan dan keluarga Sis Hawa di Perlis iaitu kenduri kahwin di rumah keluarga Sis Hawa dan kenduri bersunat di rumah rakan Sis Hawa. Ni haruslah gara-gara Sis Hawa bagitahu mereka yang Gee dan Mek Yunie akan follow dia balik kampung. Terima kasih pada tuan rumah kedua-duanya menjemput Gee dan keluarga datang menjamu selera masakan orang utara. Siap ada menu laksa perlis dan cendol lagi u olss!! Semestinya lah sedap oi!

Rindu Pada Utara
Gee sangat teruja sebenarnya sebab terlalu rindu pada tempat mencari ilmu. 5 tahun Gee berkampung di utara iaitu setahun di Perlis dan 4 tahun di Kedah. Banyak suka, duka, manis, masin sepanjang berada di utara ni. Hahaha! Untuk semua kawan-kawan Gee yang stay di utara, Gee mintak maaf yang mana Gee tak sempat nak jumpa. In syaa Allah next trip ada rezeki dan jodoh dapatlah kita berjumpa.

Bermalam di KTH Homestay & Cottage, Mata Ayer, Perlis
Selepas selesai makan-makan di kenduri, kami segera bergerak ke penginapan kami pada malam itu iaitu di KTH Homestay & Cottage. Mek Yunie dah sampai awal dah di homestay bersama lagi sorang blogger dari team #bloggerpantaitimur dan keluarganya . Nak tahu siapa dan best ke tidak kami menginap di KTH Homestay & Cottage?

Ahad, 18 Mac 2018 kami merancang aktiviti untuk berjalan-jalan di sekitar Perlis. Kami keluar pagi lagi dari KTH Homestay & Cottage untuk memulakan aktiviti eksplorasi kami di Perlis.

Teruja dengan harga jualan di NAT POKOK GETAH, ARAU
Gee pernah sampai sekali di Nat Pokok Getah ni masa belajar di Arau dulu sebabnya rumah kawan baik Gee belakang pasar tu je. Jalan kaki pun dah sampai. Tapi dulu tak banyak pula orang berniaga dan tidaklah sesak mana sehinggakan sekarang siap mereka sediakan satu kawasan yang luas untuk parking kereta. Orang yang datang memang ramai sampaikan kami terpaksa set tempat untuk jumpa semula sebab susah juga nak bergerak sekali dengan 4 keluarga besar ni. Hahaha. So, misi mencari makanan Perlis bermula!!

Semua murah!!! Tak tahulah kot rezeki Gee terjumpa semua murah atau memang standard harga kat situ memang murah. Gee beli nasi tomato ( lupa nak snap gambar sebab lapor! ), incik suami beli pasembor, anak-anak makan ayam goreng dan juga Gee beli kuih talam yang sangat murah iaitu hanya RM 1 untuk sepotong yang besar! Ada pelbagai jenis dan perisa antaranya jagung, berempah, sekaya dan sebagainya lah!!

Nampak tu size yang adik penjual potong? Haa itu hanya RM 1 je!
Sedap yang amat! Menyesal beli sikit! Haha.
Kebetulan!! Kawan baik Gee yang tinggal di Arau, belakang pasar Nat Pokok Getah ni ada balik. Nama dia Ejah, dia kerja di Shah Alam tapi kebetulan balik kampung hantar anak-anak untuk stay kat kampung sepanjang cuti sekolah. Gee jumpa dengan Ejah di Nat Pokok Getah dan dia pelawa rombongan kami untuk singgah makan di rumah mak dia. Alangkah terujanya Gee sebab boleh Gee sembang lama sikit dengan  Ejah sebab bertahun juga tak jumpa. Maka kami menjamu selera segala makanan yang dibeli di rumah Ejah. Anak-anak lagi teruja sebab ada mainan yang berlambak kat rumah Ejah. Sorry Ejah habis sepah rumah! Hahaha. Thank you so much ye Ejah & family sudi menerima kunjungan tak di rancang dari team #bloggerpantaitimur . Lain kali jumpa lagi in syaa Allah..

Setelah mengisi perut di rumah Ejah, kami bergerak ke hujung Negeri Perlis iaitu Padang Besar. Padang Besar ni sangat terkenal dengan jualan pelbagai jenis barang dari Thailand iaitu bersebelahan je dengan Padang Besar. Kalau nak cari jersey, blouse, pakaian sukan, mainan dan pelbagai jenis makanan Thailand, kat sinilah tempatnya untuk korang peruntukan sedikit bajet untuk menyopping. kahkahkah!

Gambar ni menunjukkan betapa panasnya cuaca di Utara Semenanjung Malaysia. Panas cheng cheng oi!
Pengalaman pertama Incik Suami di Padang Besar, Perlis
Datang ke Perlis memang tak sah kalau tak datang ke Padang Besar ni. Tambah-tambah pula negeri Gee takde tempat menyopping seperti di Padang Besar, Perlis atau Rantau Panjang, Kelantan. Lagilah teringin dan teruja nak berjalan di deretan kedai di Padang Besar ni walaupun keadaan cuaca terlalu panas merelit! Incik suami pula baru pertama kali sampai sini so kami ambil masa juga berjalan-jalan dan menyopping sedikit barang. Hehe.

Keseluruhannya takde la murah sangat barang kat sini cuma seronok bila ada pelbagai jenis pilihan yang kita boleh pilih. Kalau pandai tawar dan rezeki berjumpa kedai yang murah, tu kira nasib baik sungguh la sebab rata-rata menetapkan harga yang sama antara mereka.

Dari Padang Besar, kami teruskan teroka kami ke Gua Kelam iaitu tempat yang paling anak-anak Gee sangat teruja dan tak sabar-sabar sungguh nak explore! Anak oh anak!

Pengalaman meneroka Gua Kelam sangat menyeronokkan!
Kalau nak masuk hutan teroka gua dengan anak-anak kecil macam tak je kan! Tapi di Perlis korang boleh buat aktiviti teroka gua bersama anak-anak kecil di Gua Kelam. Arsyad dan Amani paling teruja untuk masuk ke Gua Kelam sebabnya ni pengalaman pertama mereka. Sampaikan si Arsyad hilang dari radar sepanjang berada dalam gua. Tapi bukan bermaksud dia hilang ke apa cuma dia bersama rakan sebaya dia iaitu anak-anak Sis Hawa. Ye  anak-anak Gee dan anak-anak Sis Hawa dah jadi BFF sepanjang trip ni sebab mereka sebaya je. Bertambah seronok lah holiday diaorang sebab ada kawan. Hahahaha!

Si Ardini tu pulak gayat sepanjang berjalan di atas jambatan kayu dalam Gua Kelam. Haha! Mata dia asyik tengok kat bawah jambatan dan juga lubang-lubang kayu jambatan. Hadoi Ardini oh Ardini. Aqil si bongsu? Cool and rilex je si bujang bongsu tu. Seronok la sebab boleh jalan-jalan sendiri. Hahaha.

Di kawasan luar Gua Kelam ada anak sungai dan merupakan port berkelah bagi warga Perlis dan juga pelancong dari luar. Anak-anak request juga untuk mandi manda tapi disebabkan keadaan air ketika itu agak keruh ( musim kemarau ) maka kami tidak benarkan mereka bermandi manda kat situ. Risau juga air tak bersih kang masalah gatal-gatal kulit pula. Dah la mood holiday kan! hahahaha.

Padat aktiviti kami seharian di Nat Pokok Getah, Padang Besar dan juga Gua Kelam. Hari pun dah petang dan kami semua di bawa oleh Sis Hawa ke rumah bondanya untuk berehat sebelum pergi ke tempat penginapan kami pada malam itu.

Tempat penginapan malam ke 2 kami di Perlis sangat best sebab boleh tengok pemandangan sunset yang sangat cantik!!Nak tahu di mana? Tunggu PART THREE pula ye...

BACA SINI CERITA SIS HAWA DI NAT POKOK GETAH <<< MENCARI MAKANAN DI NAT POKOK GETAH, PERLIS >>>

BACA SINI PENGALAMAN MEK YUNIE MASUK KE GUA KELAM <<< GUA KELAM : TEMPAT TARIKAN SEMULAJADI DI PERLIS >>>