Selfish For Benefit

November 25, 2017
Gee tak tahu bila usia dah semakin meningkat ni, entah kenapa baru disedari banyak juga situasi Gee perlu untuk SELFISH. Terasa tua disitu. Hahaha. I ols muda lagi tau, sweet 30++.. Haha.

SELFISH FOR BENEFIT. Selfish tu sendiri dah tahu kan maksudnya pentingkan diri sendiri. Benefit tu pulak kebaikan. Dah kenapa pentingkan diri sendiri mendatangkan kebaikan? Kat sini Gee share beberapa situasi perlunya kita selfish untuk kebaikan ni.

SITUASI PERLU PENTINGKAN DIRI SENDIRI UNTUK KEBAIKAN SEMUA

1. MELIBATKAN ANAK-ANAK

Seorang ibu atau seorang ayah selalu inginkan yang terbaik untuk anak-anak. Andai kata ada orang lain nak bawa anak kita pergi ke taman, tapi kepercayaan kita pada orang tu macam tak sampai pun 80%, so lebih baik kita tak memberi keizinan. Kita tak tahu mungkin anak kita berada di luar kawalan orang yang menjaga itu sebab orang yang jarang-jarang jumpa ni tak tahu perangai sebenar anak kita kan. Dah kalau terjadi apa-apa masalah, yang susah siapa? Anak kita semestinya, kita ibu ayah dah tentulah dan orang yang membawa anak kita keluar tu pun sama terlibat. 

2. TEMPAT YANG TIDAK SESUAI

Kalau ada kawan mengajak ke kedai makan di malam hari, di kawasan yang sunyi adakah kita ingin menerima perlawaan tersebut? Walaupun yang mengajak itu juga perempuan, kawan baik sendiri. Walaupun pergi berempat, berlima. Sesuatu tindakan yang dibuat harus difikir akibat dan juga kesannya. Kenapa perlu ke kedai makan yang sunyi tiada orang lalu lalang sedangkan banyak lagi kedai makan yang penuh orang sekeliling. 

3. KEADAAN KESIHATAN

Dah tahu kesihatan tak mengizinkan kenapa nak sedapkan hati orang lain demi kepentingan orang lain. Fikir diri sendiri dahulu. Nak menolong orang akan tetapi diri sendiri pun jalan bertongkat. Nak bagi nampak maksud Gee di sini contohnya diri sendiri dilanda demam, sakit kepala, pening akan tetapi bila kawan mintak tolong teman beli barang, setuju aje padahal keadaan diri tengah sakit. Adeh!

4. DAH TAHU APA YANG AKAN BERLAKU

Ni lagi satu hal. Orang kata dah tahu ada masalah, dibuatnye juga nak cari masalah. Dah kenapa kita perlu berkorban untuk orang lain padahal kita dah tahu sendiri juga yang akan merana. Sebagai contoh, di minggu study week. Exam masuk chapter 1 sampai 4. Tetiba ada kawan datang suruh ajar chapter 4 sebabnya chapter 1-3 semua dah buat ulangkaji so tinggal chapter 4 tak berapa nak paham. Dah diri sendiri ni chapter 1 pun semput baru nak hadam, ada lagi 3 chapter nak habiskan. So perlu ke kita menolong kawan tadi tu sedangkan kita nak jawab exam soalan 1 pun belum tentu boleh lepas. Sendiri fikir ye. 

5. REALITI SEBENAR

Pernah dengar tak pepatah, ' Biar Papa, Asal Bergaya'. Kalau dah takde duit janganlah cari pasal nak belanja orang pulak. Adeh. So kalau makan ramai-ramai, dah habis semua makan minum, sembang pun dah krikk krikkk tapi semua buat tak tahu je. Agaknya tunggu duit jatuh dari langit untuk bayar semua tu. Kita ni duit dalam poket ada rm10 je cukup untuk membayar makan minum yang diri sendiri. Dah tu nak buat apa? Bayar jelah untuk diri sendiri. Lantaklah orang kata kedekut apa. Dah duit ada banyak itu aje. Hahahaha. Nasib lah orang lain kan. Masa mengoder idok pikir nak membayarnya. Hahahah..


Tapi sedih kan bila kita selfish untuk kebaikan ni tak semua pandang baik tau. Orang akan cop kita macam-macam. Tak terkejut kalau kena cop kedekut sebab kita berjimat, pemalas sebab rumah bersepah padahal orang tak tahu kita tak kemas rumah sebab apa, dan sebagainya. 

Tapi Allah tahu apa niat kita. Sebab tu ada situasi perlunya kita selfish ni. Lantak orang nak kata, yang penting Dia yang satu tahu semuanya. 

By the way thank you untuk mereka yang sudi join Gee punya first giveaway. Nanti Gee update senarai peserta yang dah join ye..Korang nak join?Boleh click link kat bawah ni :

1 comment:

  1. zaman skrg memang ada situasi yg memerlukan kita berskap gini,

    ReplyDelete

Powered by Blogger.